Απίστευτη προχειρότητα καταγράφεται με τις διατάξεις του ΕΝΦΙΑ καθώς οι “εγκέφαλοι” του υπουργείου δεν μπόρεσαν να μεριμνήσουν όχι μόνο για στοιχειώδης και αυτονόητες εξαιρέσεις αλλά ούτε να διευκολύνουν χιλιάδες άτομα με αναπηρία και οικονομικά αδύναμες ομάδες καθώς οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και το αλαλούμ που δημιουργήθηκε καθυστερούν την έκδοση της απόφασης για τις απαλλαγές.
Το πρόβλημα προέρχεται από την αδυναμία επικοινωνίας και διασταύρωσης των στοιχείων για τις οφειλές προς το Δημόσιο καθώς η μη ύπαρξη ληξιπρόθεσμων εκκρεμοτήτων αποτελεί προϋπόθεση για την απαλλαγή από τον φόρο ή για τη μείωσή του κατά 50%.
Την ίδια στιγμή στο υπουργείο Οικονομικών μελετούν αλλαγές και διορθώσεις για τον ΕΝΦΙΑ εν όψει της επανέκδοσης όλων των εκκαθαριστικών τον Σεπτέμβριο.
Αδυναμία διασταύρωσης
Το κώλυμα με τις απαλλαγές έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση και ανησυχία σε χιλιάδες αναπήρους οι οποίοι έλαβαν τα «καυτά» εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ και αναζητούν ματαίως απαντήσεις από το υπουργείο Οικονομικών για το αν και πώς θα απαλλαγούν.
Δυστυχώς οι υπηρεσίες, άρτι αφιχθείσες την Τετάρτη από την καλοκαιρινή ανάπαυλα, αδυνατούν να απαντήσουν πώς θα εφαρμοστούν οι υπερβολικά αυστηρές προϋποθέσεις απαλλαγής αλλά και το πότε ακριβώς θα εκδοθεί η σχετική απόφαση.
Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, στο υπουργείο περιμένουν την κατάθεση της νομοθετικής ρύθμισης που θα διευκρινίζει τα των δόσεων και ενδεχομένως τον νέο τρόπο υπολογισμού στους οικισμούς εκτός αντικειμενικού συστήματος για να προχωρήσουν στη συνέχεια στην έκδοση της απόφασης για τις απαλλαγές.
Η δικαιολογία είναι η μέριμνα για να μη δημιουργηθούν ουρές από τους δικαιούχους στις εφορίες καθώς ο στόχος της κυβέρνησης είναι η απόφαση να ορίζει πως οι αιτήσεις θα γίνονται αποκλειστικά μέσω της ηλεκτρονικής οδού.
Προς το παρόν αυτό σημαίνει ότι όσοι δικαιούνται απαλλαγές θα χρειαστεί να περιμένουν καθώς η «λύτρωση» από τα ασήκωτα εκκαθαριστικά θα εξαρτηθεί από μια ηλεκτρονική εφαρμογή στην οποία το σύστημα θα «παντρεύει» όλα τα δεδομένα έπειτα από μια απλή αίτηση του φορολογουμένου και θα απορρίπτει ή θα εγκρίνει αυτόματα το αίτημα της απαλλαγής ή της μείωσης του φόρου κατά 50%.
Η βασική εκκρεμότητα είναι ότι η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΓΓΔΕ δεν έχει ηλεκτρονική πρόσβαση στα στοιχεία των ασφαλιστικών ταμείων και του ΚΕΑΟ ώστε να πιστοποιήσει ότι δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες εκκρεμότητες.
Πιο απλά η ΓΓΔΕ δεν γνωρίζει σε πραγματικό χρόνο (real time) πόσοι και ποιοι είναι οι φορολογούμενοι οι οποίοι έχουν ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές στα ασφαλιστικά ταμεία. Τα ηλεκτρονικά αρχεία της φορολογικής διοίκησης και των ασφαλιστικών ταμείων δεν «μιλάνε» απευθείας μεταξύ τους.