Image default
ΕΛΛΑΔΑ

Περίπου 17 δις θα κοστίσει “Ο δρόμος του μεταξιού”

Επιβεβαιώνεται η αναβίωση του μεγάλου έργου που θα προσδώσει στην Θεσσαλονίκη μαζί με Αθήνα-Πειραιά την μεγαλύτερη γεωστρατηγική σημασία στην Ευρώπη: Την υδάτινη σύνδεση της συμπρωτεύουσας με το Βελιγράδι και την Κεντρική Ευρώπη μέσω των ποταμών Αξιού και Μοράβα.

Είναι ο υδάτινος δίαυλος που θα συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα, μέσω του Αξιού ποταμού στη Θεσσαλονίκη, με τον Δούναβη και το υφιστάμενο ποτάμιο δίκτυο μεταφορών στην Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα και προωθείται πρωτίστως από την Κίνα αλλά και το επιζητούν και οι κυβερνήσεις Ελλάδας, Σκοπίων και Σερβίας.

Ο «Δρόμος του Μεταξιού» για να υλοποιηθεί και να αποφέρει τα ποθητά για το παγκόσμιο εμπόριο αποτελέσματα πρέπει από όπου περνάει να δημιουργήσει τεράστια έργα υποδομής που θα διευκολύνουν την μεταφορά των εμπορευμάτων και από άποψη ασφάλειας αλλά και από άποψη συντόμευσης χρόνου.
Ο «Δρόμος του Μεταξιού» στήνεται από ξηράς, αέρος και θαλάσσης και φυσικά οι ποτάμιες και παραλήμμνιες συνδέσεις περιλαμβάνονται σε αυτά. Το έργο αυτό είναι τόσο κολοσσιαίων διαστάσεων που η Ελλάδα και οι υπόλοιπες βαλκανικές χώρες δεν διαθέτουν τους πόρους για να το πραγματοποιήσουν αλλά τους διαθέτει η Κίνα η οποία είναι αποφασισμένη να το πραγματοποιήσει.

Το συνολικό κόστος προβλέπεται να φτάσει το απίστευτο ποσό των 17 δισ. δολαρίων και ήδη σε Σκόπια και Σερβία φοβούνται ότι δεν θα μπορέσουν να αντέξουν την χρηματοδότηση τώσο μεγάλων ποσών.

Θα χρειαστούν περίπου δέκα χρόνια για να κατασκευαστεί ένα τόσο μεγάλο έργο το οποίο θα έχει συνολικό μήκος 650 χλμ. και θα διασχίζει Ελλάδα, Σκόπια και Σερβία καταλήγοντας στον Δούναβη και από εκεί σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης.

Ανοίγουν νέες προοπτικές τόσο στις μεταφορές εμπορευμάτων και ανθρώπων όσο και στον τουρισμό, ενώ η Θεσσαλονίκη θα γίνει πύλη του ποτάμιου δικτύου της Ε.Ε. και κεντρικός κόμβος διακίνησης φορτίων από και προς την Ευρώπη.

Έτσι και τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας θα γίνουν κεντρικές «πύλες». Η Θεσσαλονίκη μέσω του ποτάμιου δικτύου αλλά και του λιμανιού της και η Αθήνα-Πειραιάς μέσω του λιμανιού που αποτελεί ήδη τον βασικότερο σταθμό του «Δρόμου του Μεταξιού»

Η Κίνα όπως ήδη έχουμε ενημερώσει ενδιαφέρεται για την εξεύρεση εναλλακτικών οδών που θα οδηγούν ταχύτερα και με χαμηλότερο κόστος τα προϊόντα της στην Ευρώπη και είναι διαθέσιμη να χρηματοδοτήσει το φιλόδοξο αυτό έργο

Κατά την πρόσφατη συνάντησή του με τον Σέρβο πρωθυπουργό Αλεξάνταρ Βούτσιτς στη Θεσσαλονίκη, ο Αλέξης Τσίπρας χαρακτήρισε «τεράστιας σημασίας έργο» για την Ελλάδα, τη Σερβία αλλά και ολόκληρη την Ευρώπη το σχέδιο του πλωτού ποτάμιου διαδρόμου που θα ενώνει το Αιγαίο πέλαγος με τον Δούναβη.

Το έργο αυτό είναι και πολλοί άλλοι που επιθυμούν να πραγματοποιηθεί καθώς υποβαθμίζεται αισθητά ο ρόλος των θαλάσσιων μεταφορών και ο στρατηγικός χαρακτήρας των Στενών του Βοσπόρου κάτι που σημαίνει ότι μειώνεται η εξάρτηση από την Τουρκία του Ερντογάν

Μειώνεται πάντως και η στρατηγική σημασία του Γιβραλτάρ και αποτελεί κτύπημα και για τους Βρετανούς.

Να σημειώσουμε ότι σε άλλο μέρος του πλανήτη υπάρχει υπό σκέψη και άλλο φιλόδοξο φαραωνικό έργο η διώρυγα του Ιράν και αυτή με στόχο να κτυπηθεί η τουρκική αλαζονεία των Στενών αλλά και ικανοποίηση του αιώνιου γεωστρατηγικού ονείρου της Ρωσίας, της καθόδου στα «ζεστά» νερά, στην προκειμένη περίπτωση του Ινδικού Ωκεανού.

Με το έργο του Αξιού όπως ήδη έχουμε προείπει, επιτυγχάνεται η διασύνδεση της Μεσογείου με την Κεντρική Ευρώπη μέσω υδάτινων δρόμων και τα φορτία θα μεταφέρονται από τις αγορές της Κίνας συντομότερα και με χαμηλότερο κόστος.

Το κανάλι Αξιός – Μοράβας – Δούναβης αποδεσμεύει από οποιοδήποτε εμπόδιο την μεταφορά προϊόντων στις αγορές της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης αλλά και του Καυκάσου και της Μαύρης Θάλασσας.

Είναι έργο ζωτικής σημασίας και το θέλει διακαώς και η Ρωσία, αφού γεωπολιτικά την βολεύει

Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά όπως ήδη έχουμε αναφέρει, προβλέπονται η εκβάθυνση και η διαπλάτυνση του μήκους 275 χλμ. στο έδαφος της Ελλάδας και των Σκοπίων, Αξιού και του μήκους 346 χλμ. (Σερβία) Μοράβα, που καταλήγει στον Δούναβη. Με βάση προμελέτες που έχουν καταρτίσει οι Σέρβοι, θα χρειαστεί να παρακαμφθούν οι πόλεις Σκόπια της ΠΓΔΜ με κανάλι μήκους 35 χλμ., το Νις και το Κράλιεβο της Σερβίας, με παρακαμπτηρίους μήκους 15 και 73 χλμ., αντιστοίχως.

Προβλέπονται σε κάποια σημεία υδάτινες σήραγγες, και στον σερβικό κάμπο μεταφορά από τον ποταμό Σάββα υδάτινων όγκων για τις γεωργικές καλλιέργειες στις περιοχές που διασχίζει ο Μοράβας κ.ά.

Να επισημάνουμε ότι η ιδέα της πλωτής λεωφόρου που θα συνδέει την Κεντρική Ευρώπη με το Αιγαίο έρχεται από πολύ παλιά, από τον 19ο αιώνα, και πιστώνεται στους Αψβούργους της Αυστροουγγαρίας, που ήθελαν να διασυνδέσουν τη Βιέννη με τη Μεσόγειο.

Τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις, συγκεκριμένα τη μία στο διάστημα 1844-64 και την άλλη το 1904, ευρωπαϊκές εταιρείες ναυσιπλοΐας εκπόνησαν ακόμα και προμελέτες για ένα τέτοιο ενδεχόμενο, πλην όμως ήρθε ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Αυστροουγγαρία διαλύθηκε, η Ευρώπη ερειπώθηκε και όλα τα σχέδια έμειναν στα χαρτιά.

Όσον αφορά το ελληνικό τμήμα του καναλιού, θα έχει μήκος 73 χλμ. και θα καταλήγει στον Θερμαϊκό, όπου θα λειτουργεί λιμάνι terminal. Τα 57 χλμ. θα είναι εντός της φυσικής κοίτης του ποταμού, ενώ τα υπόλοιπα μέχρι τη Θεσσαλονίκη θα γίνονται σε τεχνητό κανάλι εντός του ποταμού.

Η Κίνα θεωρεί τη Σερβία σημαντικό κομμάτι του Νέου Δρόμου Μεταξιού -One Belt One Road (OBOR), όπως το αποκαλεί το Πεκίνο-, με στόχο να φτάνουν τα προϊόντα της γρηγορότερα και με λιγότερο κόστος στις αγορές της Ευρώπης. Κατά την επίσκεψή του στο Βελιγράδι το 2016, ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τσινπίνγκ συζήτησε διεξοδικά την κατασκευή του καναλιού, που αποτελεί τα τελευταία χρόνια προτεραιότητα της σερβικής ηγεσίας.

Ηδη η κινεζική εταιρεία Cajna Gezoba Grup Korporejsn, έχει υπογράψει πρωτόκολλο κατανόησης με τη σερβική κυβέρνηση, από το 2013. Επαναλαμβάνουμε ότι η Κίνα είναι διαθέσιμη να αναλάβει τη χρηματοδότηση και ίσως παραχωρηθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης.

Θεωρείται βέβαιο ότι και η ΕΕ θα στηρίξει το έργο καθώς έχει ως προτεραιότητα τις ποτάμιες μεταφορές, οι οποίες εντάσσονται στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.

Ο Δούναβης είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ποταμός της Ευρώπης (μετά τον Βόλγα), πηγάζει από τον Μέλανα Δρυμό στη Γερμανία και ακολουθεί πορεία κυρίως ανατολική για 2.872 χλμ., διασχίζοντας αρκετές πρωτεύουσες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και εκβάλλοντας στη Μαύρη Θάλασσα. Σήμερα -μετά την κατασκευή το 1992 του καναλιού Ρήνος – Μάιν – Δούναβης, έχει ενωθεί με το κεντρικό ευρωπαϊκό ποτάμιο δίκτυο μεταφορών συνδέοντας ουσιαστικά τη Μαύρη Θάλασσα με την Ολλανδία, το Βέλγιο ακόμη και τη Γαλλία. Εκτιμάται πως μέσω του Αξιού η διαδρομή από τη Βόρεια Ευρώπη προς το Αιγαίο Πέλαγος θα είναι συντομότερη κατά 1.200 χιλιόμετρα.

Φυσικά η σημασία του έργου μπορεί να γίνει κατανοητή και από τις χώρες που αντιδρούν.

Αντιδράει η Αλβανία που βλέπει την γεωστρατηγική σημασία της να μειώνεται. Αντοδράει η Τουρκία η οποία θα χάσειπολύ μεγάλο μέρος της ισχύς της λόγω των Στενών.

Αντιδρούν φυσικά και οι ΗΠΑ-Βρετανία οι οποίες βλέπουν Ρωσία και Κίνα να αναβαθμίζονται κατακόρυφα ενώ ο δικός τους έλεγχος σε οδούς μεταφορών μειώνεται αισθητά.

Πάνω απόλα όμως είναι τα δικά μας εθνικά συμφέροντα και όχι αυτά των Αμερικανών ή όποιων άλλων.

Πηγή: pronews.gr

Related posts

Συνεχίζει την επίσχεση ο ΟΑΣΘ

technical

Ελευθερία τύπου. Τελευταία η Ελλάδα στην ΕΕ

Kostas Ermes

Την άρση της ασυλίας του Κυρίου Γερμενή αποφάσισε η Βουλή

ExnetΗellas

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy